Jak przygotować pogadankę?
Wymagania zaliczenia
Wyświetl
Przygotowując pogadankę należy rozważyć jej cel i miejsce w układzie zajęć (lekcji).
Celem pogadanki może być:
- wytworzenie nowej wiedzy,
- przypomnienie wiedzy uprzednio przez uczniów nabytej,
- zastosowanie wiedzy w nowej sytuacji,
- nadanie nowych znaczeń posiadanym wiadomościom,
- uporządkowanie wiedzy i doświadczeń uczniów,
- utrwalenie wiedzy,
- oraz wpływanie na postawy i zachowania uczniów.
Rodzaje pogadanki:
- wstępna
- przygotowuje uczniów do pracy na lekcji,
- wytwarza stan gotowości przez odpowiednią motywację do pracy,
- pełni funkcję porządkującą, organizacyjną, przygotowawczą,
- przedstawiająca nowe wiadomości
- aktywizuje uczniów tak, że nowe treści są przez nich częściowo „samodzielnie odkrywane”,
- nauczyciel wiąże pytania z doświadczeniem i wiedzą uczniów,
- utrwalająca
- polega na operowaniu materiałem wcześniej opanowanym,
- porządkuje materiał i integruje w ramach pewnej struktury,
- kontrolna
- polega na rozmowie nauczyciela z uczniami o treściach wcześniej realizowanych,
- ma na celu sprawdzenie stopnia opanowania wiedzy przez uczniów,
- jej celem nie jest ocenienie wiedzy ucznia.
W poniższym filmie dowiesz się:
- Jak dobrać materiał do pogadanki i jak przeprowadzić jego analizę?
- Jak formułować pytania?
- Co jeszcze poza pytaniami dobrze jest przygotować?