Przygotowując pogadankę należy rozważyć jej cel i miejsce w układzie zajęć (lekcji). 

Celem pogadanki może być:

    • wytworzenie nowej wiedzy,
    • przypomnienie wiedzy uprzednio przez uczniów nabytej,
    • zastosowanie wiedzy w nowej sytuacji,
    • nadanie nowych znaczeń posiadanym wiadomościom,
    • uporządkowanie wiedzy i doświadczeń uczniów,
    • utrwalenie wiedzy,
    • oraz wpływanie na postawy i zachowania uczniów.


Rodzaje pogadanki:
    • wstępna
        • przygotowuje uczniów do pracy na lekcji,
        • wytwarza stan gotowości przez odpowiednią motywację do pracy,
        • pełni funkcję porządkującą, organizacyjną, przygotowawczą,
    • przedstawiająca nowe wiadomości
        • aktywizuje uczniów tak, że nowe treści są przez nich częściowo „samodzielnie odkrywane”,
        • nauczyciel wiąże pytania z doświadczeniem i wiedzą uczniów,
    • utrwalająca
        • polega na operowaniu materiałem wcześniej opanowanym,
        • porządkuje materiał i integruje w ramach pewnej struktury,
    • kontrolna
        • polega na rozmowie nauczyciela z uczniami o treściach wcześniej realizowanych,
        • ma na celu sprawdzenie stopnia opanowania wiedzy przez uczniów,
        • jej celem nie jest ocenienie wiedzy ucznia. 


W poniższym filmie dowiesz się:

    • Jak dobrać materiał do pogadanki i jak przeprowadzić jego analizę?
    • Jak formułować pytania?
    • Co jeszcze poza pytaniami dobrze jest przygotować?


 

                           

Dodatkowo możesz zapoznać się z: